Adgang til selvbetjenings- løsninger
- Nyheder, Pressemeddelelser, Teleindustrien

Det er lykkedes for journalister fra Radio 24/7 at skaffe sig uberettiget adgang til kunders selvbetjeningsløsninger hos fire ud af seks mobilselskaber ved at ringe til kundeservice og udgive sig for at være en kunde, der ikke længere kan få adgang til selvbetjeningsløsningen. I den forbindelse er det lykkedes for journalisterne at få oplyst eller sendt koder til en alternativ e-mailadresse end den, der står opført hos selskabet

Jakob Willer, direktør i Teleindustrien, udtaler:

– Der er tale om en beklagelig sag, hvor kundeservicemedarbejdere hos selskaberne i den bedste mening har strakt sig for langt for at hjælpe kunden og ikke har holdt sig strikt til de procedurer, der gælder – og som skal forhindre den slags identitetstyverier.

– Det er lykkedes for journalisterne at snyde kundeservicemedarbejderne, og på den måde har de uberettiget fået adgang til selvbetjeningsløsningen. Det burde selvfølgelig ikke kunne ske.  

– Vi tager sagen meget alvorligt, og selskaberne er i gang med at gennemgå procedurer og indskærpe over for deres medarbejdere, at de hver gang skal insistere på at holde sig til retningslinjerne. Vi skal gå langt for at yde en god kundeservice, men det må ikke ske på bekostning af sikkerheden.

– Vi har ikke grund til at tro, at der er sket yderligere brud på sikkerheden i selvbetjeningsløsningerne. Hvis man som kunde er utryg ved situationen, anbefaler vi, at man logger ind på sin selvbetjeningsløsning og kontrollerer, at oplysningerne er korrekte, og at man evt. får en ny kode på sin selvbetjeningsløsning.

– Vi har fra Teleindustrien taget kontakt til Erhvervsstyrelsen for at orientere om de konstaterede sikkerhedsbrud hos nogle af selskaberne, og vi vil hurtigst muligt drøfte videre med myndighederne, om der kan tages yderligere skridt til at skærpe sikkerheden.

Eventuelle spørgsmål kan rettes til Jakob Willer på telefon 20102365.

 

Print Friendly