Mobilbrugere efterspørger gennemsigtighed
- Nyheder, Pressemeddelelser, Teleindustrien

To ud af tre forbrugere efterspørger en mærkningsordning, der viser kvaliteten af mobiltelefoners antenner. Men det kan have lange udsigter, hvis der ikke stilles politiske krav.

Flere undersøgelser har vist hvordan mobiltelefoners antenner har stor betydning for brugernes oplevelse af mobildækningen. Undersøgelserne viser også, at nyere smartphones typisk har en dårlig antenne, og ifølge Gert Frølund fra Aalborg Universitet, som har foretaget målinger af en lang række mobiltelefoner, bliver telefonernes antenner dårligere og dårligere. Læs mere her https://www.dr.dk/nyheder/penge/kontant/nye-mobiler-dumper-test-af-antenner

De fleste forbrugere ved godt, at mobiltelefonernes antenner har betydning for oplevelsen af dækning. Det viser en undersøgelse, som Teleindustrien har fået udarbejdet af YouGov – se undersøgelsens resultater her Antennekvalitet

Undersøgelsen viser, at 62 pct. af forbrugerne mener, at mobiltelefonens antenne har betydning for netværksdækningen. Men samtidig kender 76 pct. af forbrugerne ikke kvaliteten af mobilantennen på deres egen telefon.

– Det er paradoksalt, at forbrugerne godt ved, at mobiltelefonens antenne har betydning for mobiloplevelsen. Men det er ikke let for forbrugerne at få indsigt i, om deres egen telefon har en ordentlig antenne, siger Jakob Willer, direktør i Teleindustrien

Langt de fleste forbrugere vælger i dag deres telefoner ud fra design, mærke, skærm, kamera og batteritid. Og der er selvfølgelig et åbent spørgsmål, om kvaliteten af mobilantennen kunne være en relevant oplysning i forbindelse med valg af en ny mobiltelefon. Det er der dog noget der tyder på.

64 pct. af forbrugerne mener nemlig, at det ville være relevant, hvis der blev etableret en mærkningsordning, der viser kvaliteten af mobiltelefoners antenner.

Den danske regering, rettede for nogle år siden sammen med en række andre nordiske lande en henvendelse til EU-Kommissionen for at der på europæisk niveau kunne blive stillet nogle krav til producenterne af mobiltelefoner og skabes gennemsigtighed om antennernes kvalitet. Og også fra Europaparlamentet er der stillet forslag om at sikre gennemsigtighed for forbrugerne. Men indtil videre har EU-Kommissionen ikke taget initiativ til at bringe sagen videre.

– Politisk er der stor fokus på at sikre god mobildækning og skabe gennemsigtighed om nettenes udbredelse. Det er derfor ekstremt uheldigt, at der ikke også kan findes en løsning til at sikre forbrugerne indsigt i antennekvaliteten. En god antenne er helt afgørende for, hvordan du som forbruger oplever dækning på din telefon, fortæller Jakob Willer, direktør i Teleindustrien.

Energistyrelsen har taget initiativ til endnu engang at få målt kvaliteten af antennerne i de mest solgte mobiltelefoner. Det er et initiativ, som vi fra branchen støtter op om.

/Jakob Willer

 

Print Friendly