Mobilen med på ferie
- Nyheder, Pressemeddelelser, Teleindustrien

Sommerferien står for døren, og det er højsæson for udlandsrejser. Tidligere har det også betydet frygt for høje mobilregninger. Men nye tiltag, som forbrugsloft, varslings-sms’er og særlige datapakker til udlandsture, skal gøre det mere trygt at tage mobilen med på ferie.

”En ferie kan være dyr nok i sig selv. Tidligere har vi derfor set, at mange danskere enten lader mobilen blive hjemme eller slet ikke tør bruge den, når de er i udlandet,” fortæller Jakob Willer, der som direktør i Teleindustrien, som repræsenterer de fleste af teleselskaberne i Danmark.

En ny undersøgelse fra Teleindustrien viser, at mange forbrugere er tilbageholdende med at bruge deres mobiltelefon, når de er i udlandet. Se undersøgelsen her Brug af mobilen i udlandet juni 2013

Undersøgelsen viser, at 80 pct. af forbrugerne taler mindre i mobiltelefon, når de er i udlandet – og faktisk undlader hver fjerde forbruger helt at bruge mobilen til at tale i, når de er i udlandet. Næsten hver anden af kunderne, der normalt bruger internettet via mobilen, holder helt op med at bruge internettet på mobilen, når de er i udlandet.

”Historisk har der været en berettigelse i den, jeg vil næsten kalde det frygt, for at bruge sin mobiltelefon i udlandet. Men rigtig meget har ændret sig. Teleselskaberne gør en stor indsats for, at danske telekunder ikke skal opleve de chokregninger, vi desværre så en del af, lige da smartphones begyndte at blive populære,” fortæller Jakob Willer.

Han henviser til, at især brug af internettet via mobiltelefonen kan blive en dyr affære, hvis ikke kunden eller kundens teleselskab tager sine forholdsregler

”Det er i alles interesse at undgå chokregninger. Derfor er det også glædeligt for danske mobilbrugere, at teleselskaberne og EU har taget kampen op mod chokregninger og indført en række foranstaltninger, der beskytter mobilkunderne,” siger Jakob Willer.

I EU er priserne løbende blevet sat ned gennem en årrække, og pr. 1. juli 2013 nedsættes priserne endnu en gang til glæde for forbrugerne. Efter 1. juli 2013 vil det maksimalt kunne koste ca. 2,23 kr./minut for at foretage opkald og 0,65 kr. for at blive ringet op. Prisen for en SMS vil maksimalt være 0,74 kr., og for dataforbrug vil det koste maksimalt 4,19 kr. per megabyte. De endelige maksimale priser mangler endnu at blive meldt officielt ud fra myndighederne.

Når man anvender sin mobiltelefon i EU, er der efter EU-reglerne forskellige beskyttelsesmekanismer, der sikrer forbrugeren imod regninger, der løber løbsk. Forbrugerne adviseres ved ankomst til landet om prisen pr. taleminut, pr. sms og pr. megabyte data, og der er et loft over det maksimale månedlige dataforbrug.

Når man er uden for EU, er der forskellige priser fra land til land, og typisk er priserne højere end i EU-området. Men teleselskaberne har også uden for EU forskellige beskyttelsesmekanismer og forskellige tilbud og pakker, så man kan kontrollere sit forbrug. Så det er vigtigt at orientere sig hos sit teleselskab om, hvad priserne er, og hvad der er af tilbud.

Gode generelle råd er

* Tjek priserne og mulighederne hos dit teleselskab inden afrejse

* Vær opmærksom på, at priserne varierer meget afhængig af, om du er inden for EU eller i et land uden for EU

* Slå dataroaming fra, og slå det til igen, når du får brug for det. Hvis dataroaming er slået til som standard, kan du komme ud for, at nogle af programmerne på din smartphone bruger mobildata, mens de kører i baggrunden.

* Brug lokale wifi-net på hoteller eller campingpladsen

* Overvej at slå mobilsvar fra, hvis du er uden for EU. Du betaler her for både opkaldet til dig og for din aflytning af svareren

* Husk at spærre din telefon med det samme, hvis du mister den. Tag nummeret på dit teleselskab med, så du kan kontakte selskabet, hvis du mister din telefon. Tjek på dit teleselskabs hjemmeside, hvordan du spærrer, når kundeservice har lukket. På den måde kan du undgå selv at skulle betale for evt. forbrug.

Læs mere om tilbud og muligheder på mobilselskabernes hjemmesider.

Læs gode råd hos Forbrugerrådet http://taenk.dk/gode-raad/saadan-ringer-du-hjem-fra-ferien

Læs gode råd hos Erhvervsstyrelsen http://erhvervsstyrelsen.dk/mobil-og-udland

Evt. spørgsmål kan rettes til direktør i Teleindustrien Jakob Willer på 20102365

Print Friendly