Ny aftale forbedrer forbrugerforhold
- Nyheder, Pressemeddelelser, Teleindustrien

En ny aftale indgået mellem telebranchen, Forbrugerrådet og Erhvervsstyrelsen sikrer forbrugerne bedre overblik over deres eget mobilforbrug og bedre information om, hvad man gør, hvis man mister sin telefon. Endvidere arbejdes der for mærkning af mobiltelefoners antennekvalitet og en evaluering af private prissammenligningssider.

Læs mere om aftalen her http://www.evm.dk/aktuelt/pressemeddelelser/2013/28-06-13-mobilforbruget-skal-vaere-nemmere-at-overskue

Direktør i Teleindustrien Jakob Willer siger:

– Aftalen er endnu et godt eksempel på, hvordan vi løbende får skabt bedre og bedre forhold for forbrugerne på teleområdet. Konkurrencen på mobilmarkedet er benhård. Der er gode valgmuligheder for forbrugerne. Og priserne er lave. Med aftalen gøres det endnu lettere at få overblik over sit mobilforbrug, og derved også lettere at vælge det helt rigtige abonnement. 

Aftalen indeholder følgende punkter:

Overblik over forbrug – Telebranchen skal tilbyde gratis, lettilgængelige løsninger, så forbrugerne kan orientere sig om de seneste 6 måneders forbrug af opkald, tale, sms, mms og data.

Dækning – Fra dansk side arbejdes der for bedre oplysning om mobiltelefoners antennekvalitet fx via en EU-mærkningsordning. Samtidig afdækkes mulighederne for at tilvejebringe målinger, der kan fremme gennemsigtigheden på markedet.

Tyveri og misbrug af mobiltelefoner – Teleselskaberne skal sikre nem adgang til information om, hvordan forbrugerne får meldt telefonen stjålet og spærret.

Evaluering af prissammenligningssider – Erhvervsstyrelsen vil evaluere de private prissammenligningssider på teleområdet og vil også vurdere, om fx en E-mærkningsordning vil være hensigtsmæssig

Print Friendly