Teleindustrien investerer
- Teleindustrien

I JP den 26/9 argumenterede TI sammen med IT-B for behovet for at få sat fokus på erhvervspolitikken på teleområdet. Der skal fokus på, hvad der skal til for at gøre det attraktivt at investere i den digitale infrastruktur i Danmark. Det er investeringer, som skaber arbejdspladser, skaber grundlag for vækst og digitalisering overalt i landet og styrker Danmarks konkurrenceevne.

Teleindustrien investerer.

Af Jakob Willer direktør Telekommunikationsindustrien Morten Bangsgaard adm. direktør i IT-Branchen

Trine Bramsen (S) tager fejl, når hun i JP 16/ 9 beskylder telebranchen for ikke at tage udfordringerne på telemarkedet alvorligt og for ikke i tre år at have gjort noget for at forbedre gennemsigtigheden på markedet. Telebranchen har en tæt og god dialog med myndigheder og forbrugerombudsmanden om de udfordringer, der er på markedet. I den periode, som Trine Bramsen omtaler, er der gennemført en række vigtige tiltag for at sikre øget gennemsigtighed. Hos langt de fleste selskaber er der indført abonnementer, så man kan købe en pakke med et bestemt forbrug af tale og data til en fast lav pris. Der er i branchen aftalt retningslinjer for prismarkedsføring, for brug af gebyrer og for markedsføring af afdragsordninger. Der er med forbrugerombudsmanden aftalt rammer for salg af indholdstjenester på mobilen , der sikrer forbrugerne mod grimme overraskelser. Senest har branchen taget initiativ til at genforhandle retningslinjer for markedsføring af bredbåndsprodukter i samarbejde med forbrugerombudsmanden netop for at sikre, at forbrugernes ikke loves mere, end hvad der kan leveres.

Stærk konkurrence

Konkurrencen på teleområdet er stærk. Forbrugerne har stor valgfrihed mellem forskellige udbydere og abonnementer. I modsætning til mange andre områder er priserne på teleydelser faldet markant de seneste år, og kunderne gør brug af de mange muligheder på markedet. Bare det seneste år har flere end en million kunder skiftet teleselskab. Telemarkedet er på denne måde en stor succes, som man politisk burde være stolt af og lade være et forbillede for andre områder. Konkurrencen har sikret lave priser, og mobiliteten blandt kunderne er høj. Omsætningen i branchen er dog faldende. Arbejdspladser forsvinder, og investeringerne er aftaget. Det er derfor ikke holdbart alene at se på teleindustrien med forbrugerpolitiske briller og bare kræve øget dækning, højere kapacitet, bedre service, hurtigere levering, kortere ventetider, lavere priser m. v. Fra teleindustriens side er vi helt enige i, at det er forbrugerne, der skal i centrum, men den politiske tilgang skal nuanceres. Hvis man også vil sikre forbrugerne gode vilkår på markedet på lidt længere sigt, så skal der også ses på teleerhvervet ud fra et erhvervspolitisk perspektiv. Der skal fokus på, hvad der skal til for at gøre det attraktivt at investere i den digitale infrastruktur i Danmark. Det er investeringer, som skaber arbejdspladser, skaber grundlag for vækst og digitalisering overalt i landet og styrker Danmarks konkurrenceevne.

Print Friendly, PDF & Email