Tilfredshed med teleselskaber
- Nyheder, Pressemeddelelser, Teleindustrien

TI har fået gennemført en undersøgelse af, hvordan forbrugerne vurderer telebranchen. Se undersøgelsen her TI-tilfredshedsundersøgelse2015

Jakob Willer, direktør i Teleindustrien, udtaler

– For TI er det vigtigt løbende at kunne følge, hvordan kunderne oplever branchens produkter og service. Ganske mange kunder er godt tilfredse – og jeg tør godt påstå, at telebranchen i praksis er langt bedre end sit rygte. Men der er fortsat udfordringer med at nå ud til alle med ordentligt bredbånd og mobildækning. Og samtidig stiger kundernes forventninger til de tjenester, der leveres. Kunderne har generelt set fået lave priser og gode produkter på markedet, og det er let at skifte mellem de forskellige tilbud og tjenester. Vi har dog stadig udfordringer med kundernes opfattelse af serviceniveauet, kendskabet til klagemuligheder og gennemskueligheden på markedet. Det er udfordringer vi arbejder videre med i branchen og hos de enkelte selskaber.   

Udvalgte resultater fra undersøgelsen:

Overordnet set viser undersøgelsen, at mange kunder generelt er meget godt tilfredse med deres teleselskab og de produkter, de tilbyder

– 72 pct. af kunderne udtrykker alt i alt tilfredshed med deres teleselskab. Kun 4 pct. er utilfredse med deres teleselskab.

Der er også generel tilfredshed med de produkter, der tilbydes på markedet. Der er dog fortsat forbrugere, som ikke er tilfredse med deres bredbånd og mobildækning.

Ses der på kundeservicen har 32 pct. af kunderne indtryk af, at kundeservicen er dårlig i branchen.

– 25 pct. af kunderne oplever dog, at deres eget teleselskab giver en bedre service end andre selskaber.
– 58 pct. er tilfredse med kundeservicen hos deres eget teleselskab – kun 7 pct. er utilfredse med kundeservicen hos deres eget selskab.

Der er altså en tendens til, at man i højere grad er tilfreds med sit eget selskab – set i forhold til den generelle opfattelse af branchens serviceniveau.

Der er fortsat relativt set ret få forbrugere, der faktisk klager over deres teleselskab. 11 pct. af forbrugerne oplyser i undersøgelsen, at de har klaget over deres teleselskab.

Der er et relativt lavt kendskab til Teleankenævnet. 26 pct. af kunderne kender Teleankenævnet.

Hvad angår gennemskueligheden på markedet er der fortsat udfordringer. Men der er også mange kunder, der ikke prioriterer at undersøge de forskellige muligheder på markedet.

– 25 pct. af kunderne er enig i, at det er let at sammenligne selskabernes produkter og priser – 45 pct. er uenig.
– 55 pct. af kunderne oplyser, at de aldrig eller næsten sammenligner de forskellige tilbud på markedet.
– 56 pct. mener, det er nemt at forstå regninger fra teleselskaberne – 12 pct. synes det er svært.

Kunderne finder det generelt nemt at skifte udbyder på markedet, og stadig mange gør brug af mulighederne.

– 62 pct. af kunderne synes, at det er nemt at skifte teleselskab – 8 pct. synes det er svært.
– Det seneste år har 24 pct. af kunderne skiftet teleselskab.

Print Friendly, PDF & Email