Råd til bedre mobildækning

Erhvervsstyrelsen har efter drøftelser med branchen udarbejdet en række gode råd til brugerne om, hvordan man kan forbedre sin oplevelse af mobildækningen.

Mobilbrugere oplever ind imellem, at mobildækningen svigter. Oplevelsen af dårlig mobildækning kan have flere årsager. Det kan skyldes, at mobilsignalet er for svagt, fx fordi brugeren befinder sig  langt fra mobilmasten, eller fordi der er for mange forhindringer mellem brugeren og mobilmasten. Det kan fx være bakket terræn eller bygninger, der er i vejen. Er mobilnettet overbelastet, kan man også opleve dårlig dækning. Oplever man problemer med at gennemføre en telefonsamtale eller at få adgang til internettet indendørs, kan årsagen være, at velisolerede bygninger og solafvisende vinduer dæmper mobilsignalet. Opholder du dig i bil eller tog, kan høj fart og togets konstruktion give dårligere mobildækning.

De gode råd er:

1. Undersøg de forskellige mobilselskabers dækning

2. Spørg til andres erfaringer

3. Vær opmærksom på, at telefoner er forskellige

4. Vær opmærksom på, hvordan du holder din mobiltelefon

5. Brug et plastik- eller gummicover

6. Vælg den bedste placering af dit mobilmodem

7. Brug en ekstern antenne på dit mobilmodem

8. Brug dit wifi-net til indendørs dækning

9. Kontakt dit teleselskab

10. Gå sammen med andre

11. Kontakt din kommune

Læs mere om de gode råd hos Energistyrelsen. pjece_-_saadan_faar_du_bedre_mobildaekning
Print Friendly