Ny internetskat til filmstøtte
- Teleindustrien

Vi vil ikke betale filmskat

Kommentar i Politiken 15. november 2012

Af JAKOB WILLER OG METTE LUNDBERG, DIREKTØR I TELEINDUSTRIEN ( TI) OG DIREKTØR FOR POLITIK & KOMMUNIKATION I IT BRANCHEN

DET ER EN besnærende tanke, at et gebyr på alle internetforbindelser i Danmark kunne være med til at få dansk film på økonomisk fode igen, sådan som filminstruktør Christina Rosendahl foreslog i mandagens Kronik i Politiken. Men det er en helt forkert løsning på det problem, som dansk film har. Først og fremmest er forudsætningen om, at teleindustrien tjener flere penge på, at nettet bliver brugt til streaming af film, ikke korrekt. Teleselskaberne tjener ikke mere, fordi forbrugerne begynder at streame film i stor stil fra Netflix og andre aktører. De kan måske sælge en lidt større bredbåndsforbindelse, men det koster mere end tilsvarende i øget kapacitet og kræver flere investeringer. Så teleindustrien får ikke en pro-fit på filmbranchens bekostning, der kan gives videre til samme branche. Nej, der ville være tale om en decideret skat, som danskerne i sidste ende skulle betale. DET ER EN håbløs tanke at beskatte internettet for at yde støtte til andre industrier. Internettet og de nye digitale muligheder påvirker ikke bare filmindustrien, men stort set alle andre brancher i Danmark som f. eks. musikindustrien, bogbranchen, nyhedsmedier, spil og så videre. Internettet skaber udfordringer, men i mindst lige så høj grad vækst og nye forretningsmuligheder. Internettets muligheder er den nye virkelighed.
Derfor nytter det ikke noget at lave en ny skat, der skal få gamle forretningsmodeller til at hænge sammen. TÆNK, HVIS alle andre brancher også skulle have et lille gebyr på internetforbindelsen , som danskerne og teleselskaberne kunne få lov at betale, så forretningen kan løbe rundt som hidtil med analoge forretningsmodeller. ‘ Klassiske rejsebureauer’ er påvirket af onlinesalg af fly og hotel og kunne med samme argument efterlyse beskatning for at dække omsætningstab. Vi skal ikke beskatte brugen af fremtidens økonomiske vækstmotor, men i stedet udnytte internettet og finde de nye måder, hvorpå der kan tjenes penge. Det gælder også for filmbranchen. Det er ikke nødvendigvis nemt, men den eneste holdbare løsning går gennem nye forretningsmodeller og nye partnerskaber. DET ER DEN udfordring, dansk film skal håndtere, og Christina Rosendahl skal have en cadeau for at konstruktivt at tage udfordringen op. Vi samarbejder gerne om nye initiativer, og vi har en fælles interesse i, at de lovlige tjenester vinder frem. Godt indhold er vejen til at få danskerne til at tage de digitale muligheder til sig – og jo mere brug af digitale muligheder, jo mere vækst herhjemme. Det vil også gavne filmbranchen.

Print Friendly, PDF & Email