Telebranchen er bedre end sit rygte
- Nyheder, Pressemeddelelser, Teleindustrien

Langt de fleste kunder hos teleselskaberne er tilfredse med deres teleselskab. Det viser Teleindustriens årlige brugerundersøgelse, som netop er blevet gennemført blandt 1.011 danskere i aldersgruppen 15-74 år i perioden 27. april – 1. maj 2016.

Hele 76 pct. af danskerne oplyser, at de er tilfredse med deres teleselskab, mens kun 5 pct. oplyser, at de er utilfredse. Det vækker glæde hos Jakob Willer, direktør i Teleindustrien:

  • Teleselskaberne har kvalitetsprodukter på hylderne, og sammenkoblet med en høj tilgængelighed og lave priser er der gode grunde til, at langt de fleste kunder er tilfredse med deres teleselskab, udtaler Jakob Willer, direktør i Teleindustrien

Kundeservice er god hos eget selskab

27 pct. af kunderne har det indtryk, at telebranchens kundeservice er dårlig. Kun 17 pct. har indtryk af at kundeservicen er god.

Men samtidig er 61 pct. af kunderne tilfredse med kundeservicen hos deres eget selskab. Kun 9 pct. af kunderne er utilfredse med deres eget selskab.

  • De er noget der tyder på, at selv om der er en generel opfattelse af, at kundeservicen i branchen er dårlig, så er de fleste kunder i virkeligheden meget godt tilfredse med deres eget selskab. Men det er som at vende en supertanker. Det tager lang tid. Og der skal rigtig mange gode kundeoplevelser til for at opveje en dårlig. Men vi må bare blive ved, og det er noget selskaberne alle prioriterer meget højt, udtaler Jakob Willer

Gennemsigtighed er en udfordring

Til gengæld mener 40 pct. af kunderne ikke, at det er helt let at sammenligne selskabernes produkter og priser. Kun hver fjerde telekunde synes, at det er decideret let at gennemskue udbuddet på markedet.

Det er 16 pct. af kunderne, som jævnligt sammenligner selskabernes produkter og priser (hvert halve år eller oftere).

  • Undersøgelsen viser, at nogle kunder oplever, at det er vanskeligt at gennemskue markedet. Teleselskaberne har i vid udstrækning ryddet op i abonnementerne, men den hårde konkurrence betyder også, at der er mange forskellige tilbud på markedet, hvoraf flere også indeholder andre tjenester som fx streaming af film/serier og musik. Det er selvfølgelig godt for forbrugerne med konkurrence og gode tilbud, men det kan samtidig være en udfordring at overskue de mange muligheder. Her har vi i telebranchen en konkret udfordring i forhold til at fortsætte arbejdet med at gøre produkterne mere enkle og gennemskuelige, udtaler Jakob Willer, Teleindustrien

Det er let at skifte selskab, og mobiliteten er høj

At det kan være vanskeligt at overskue markedet afholder dog ikke kunderne fra at shoppe rundt mellem selskaberne og udnytte de mange tilbud på markedet. Undersøgelsen viser således, at 23 pct. af kunderne har skiftet teleselskab det seneste år. Og hele 62 pct. af danskerne er af den opfattelse, at det er nemt at skifte teleselskab. Kun 9 pct. mener, det er svært.

  • Det er et sundt tegn, at mobiliteten på markedet er høj. Det tyder på et generelt velfungerende marked, udtaler Jakob Willer og fortsætter:
  • Opskriften på tilfredse kunder er enkel. Det handler om at have gode produkter, sikre enkelhed og gennemskuelighed og yde en god kundeservice. Vi er på vej i den rigtige retning, men vi er langt fra i mål endnu. Det står højt på dagsordene hos selskaberne og i branchen at blive ved med at arbejde for at kunne efterleve kundernes krav og ønsker om netop disse tre ting, udtaler Jakob Willer, direktør i Teleindustrien

Undersøgelsens resultater kan ses her: Brugerundersøgelse 2016

Fakta om telebranchen:
Der er 137 teleselskaber i Danmark
Telebranchen omsætter årligt for ca. 38 mia. kr.
Der investeres hvert år for over 6 mia. kr. i telenet i Danmark
Der er ca. 13.000 ansatte hos teleselskaberne
Det er den politiske målsætning, at alle i 2020 skal have adgang til 100 Mbit/s downstream og 30 Mbit/s upstream
84 pct. af husstandene i Danmark har i dag adgang til infrastruktur, der muliggør 100 Mbit/s downstream
95 % har adgang til mindst 10 Mbit/s downstream og 1 Mbit/s upstream
Der er 8,4 mio. mobilabonnementer
Den mobile datatrafik steg fra 41.000 TB i 2014 til 90.000 TB i 2015. En stigning på 85 %
Der er 2,4 mio. fastnet bredbåndsabonnementer

 

Print Friendly